Ilgstspējīgs tūrisms

 

 

Vides izglītības un informācijas programmas

Vides izglītības un informācijas programmas

Piekrastes menedžmenta un dabas aizsardzības programmu efektīva īstenošana ir atkarīga no visu vietējo ieinteresēto pušu iesaistīšanās, kas, savukārt, ir atkarīga no zināma līmeņa izglītības un informētības, kuru var paaugstināt veicot apmācību. Agendā 21 ir teikts, ka sabiedrības izglītības celšana un informētības palielināšana ir nozīmīga, lai sasniegtu ilgtspējīgu attīstību. Tikai tad, kad cilvēki zina un saprot pietiekami daudz, ir iespējams mainīt viņu vērtības un attieksmi, prasmes un uzvedību.

Vides izglītība ir mācību process, kura rezultātā uzlabojas cilvēku zināšanas par vidi un ar to saistītajām problēmām, tiek apgūtas iemaņas un īpašās zināšanas, kas nepieciešamas, lai cīnītos ar vides problēmām, tiek veicināta atbildīgas attieksmes veidošanās, radīta motivācija un pienākums, pieņemot lēmumus ievērot vides intereses un rīkoties atbildīgi. (UNESCO, Tbilisi Deklarācija, 1978).

Vides izglītības sastāvdaļas:

  1. Vides un tās problēmu apzināšanās;
  2. Zināšanas un sapratne par vidi un ar vidi saistītajām problēmām;
  3. Rūpīga attieksme pret vidi un motivācija uzlabot un saglabāt vides kvalitāti;
  4. Prasme noteikt vides problēmas un palīdzēt tās atrisināt.

 


Piemērs: Izglītības programma personālam Aurinkomatkatā – Somijas tālo tūru organizators

Lai īstenotu ilgtspējīgu un pret vidi atbildīgu tūrismu, Aurinkomatkat – Somijas tālo tūru organizators, ir uzsākuši personāla apmācības programmu. Galvenās izglītošanās jomas ir tūrisma ietekme uz vide, ekonomisku, kultūru un sociālajiem aspektiem. Izglītošanās programmas ietvaros tiek arī sniegta informācija par īpašām problēmām konkrētos tūrisma objektos, ilgtspējīgu praksi un ieteicamajām darbībām, lai cīnītos ar bērnu komerciālu seksuālo izmantošanu.

Ieguvumi
Aurinkomatkat personāla ilgtspējības izglītošanas programma ir devusi uzņēmuma vairākas ieguvums, tai skaitā:

  • SPersonāls izrāda iniciatīvu padarīt uzņēmuma darbību ilgtspējīgāku – gan birojā, gan tūrisma objektos;
  • TApmācība veicina darbinieku iesaistīšanos un dalīšanos ar idejām;
  • Arī patērētāji saņem vairāk informāciju par ilgtspējību;
  • Ir uzlabojušās Aurinkomatkat attiecības ar sadarbības partneriem, jo Aurinkomtkat parāda, ka viņiem rūp ne tikai bizness;
  • Darbinieku starpā jūtama lielāka uzticības sajūta;
  • Tiek izdots biļetens, kurā darbinieki saņem jaunāko informāciju par sasniegto progresu un problēmām, ar kurām varētu būt jāsaskaras.

(Tūru organizatoru iniciatīva)

Vides izglītības un informācijas programmas ir nepieciešamas gan tūrisma jomā strādājošajiem profesionāļiem, gan arī plašākai sabiedrībai. Izglītības programmām jāinformē sabiedrību par tūrisma tiešo un netiešo ietekmi, par cēloņiem un to sekām, globāliem un vietējiem jautājumiem, par tūlītējām un ilgtermiņa problēmām un pozitīvajiem prakses piemēriem tūrisma jomā citur. Privātā sektora uzņēmumi, īpaši tūru organizatori, var nodrošināt izsmeļošu informāciju saviem klientiem – tūristiem. Informācijai jāstāsta par ilgtspējīgu tūrismu un jāmotivē aizsargāt dabu, un neatstāt negatīvu ietekmi uz bioloģisko daudzveidību un kultūras mantojumu, kā arī ievērot vietējos noteikumus un sabiedrībā pastāvošās tradīcijas un parašas.

Izglītības un sapratnes palielināšanas programmas ir nepieciešamas arī visu līmeņu pārvaldes institūciju darbiniekiem. Šādas programmas ietvaros ir jāpalielina savstarpējā sapratne un sadarbība starp ministrijām. Tāpat arī jāveicina kopīgu pasākumu veikšana un novatoriska pieeja, risinot tūrisma un vides jautājumus. Nozīmīga ir arī vides jautājumu sapratnes palielināšana akadēmiskajā sektorā, kas ir atbildīgs par ilgtspējīga tūrisma pētīšanu un citu cilvēku izglītošanu.

Piemērs: Informācijas centru loma ilgtspējīga tūrisma radīšanā aizsargājamos apvidos (Strimonikos līča piemērs))

Informācijas centra galvenā loma ir informācijas nodrošināšana un sabiedrības izpratnes palielināšana par piekrastes zonu funkcijām un nozīmi. Tiek izmantoti piemēri no Strimonikos līča un Ierissos līča, jo tajos atrodama Grieķijai tipiska krastu zonu dažādība. Tas ir pirmais informācijas centrs Grieķijā, kas nodarbojas tikai ar piekrastes zonu jautājumiem.


Strimonikos informācijas centrs

Vairāk informācijas par šo piemēru

 

Piemērs: Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija Donavas deltas biosfēras rezervātā (DDBR)

Par Donavas deltu interesējas vai to zināmā veidā ietekmē dažādas cilvēku grupas. Sabiedrības vides izglītotības stratēģija DDBR tika veidota, lai veicinātu dabas aizsardzību un saglabāšanu, kā arī dabas resursu ilgtspējīgu pārvaldību Donavas deltā. Pasākumu kopumā vienlaikus ietilpa arī sociāli-ekonomisko ieguvumu nodrošināšana vietējiem iedzīvotājiem. Tika domāts arī par DDBR finansiālo ilgtspējību. Tātad tika īstenots saskaņotu un mērķtiecīgu darbību kopums, kuru mērķis bija palielināt cilvēku izpratni par Donavas deltas apsaimniekošanas ilgtspējīgu praksi.


Informācijas un apmeklētāju centri DDBR

Vairāk informācijas par šo piemēru

 

AtpakaļTālāk