Piemērs Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija Donavas deltas biosfēras rezervātā (DDBR)

Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija ir galvenais instruments, ar kura palīdzību sabiedrībā tiek radīta lielāka izpratne par vides procesiem, nodrošināta ekoloģiskā izglītība un komunikācija starp visām Donavas deltas biosfēras rezervātā iesaistītajām pusēm

Stratēģijas mērķis ir nodrošināt dabas aizsardzību un saglabāšanu, kā arī Donavas deltas dabas resursu ilgtspējīgu apsaimniekošanu, vienlaikus uzlabojot vietējo iedzīvotāju sociāli-ekonomisko situāciju, un nodrošinot DDBR finansiālo ilgtspējību. Mērķis tiek īstenots veicot saskaņotu un mērķtiecīgu darbību kopumu sabiedrības izpratnes veicināšanai.

Kāpēc nepieciešama Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija
Donavas deltas biosfēras rezervāta pārvalde (DDBRP) ir sapratusi, ka Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija ir ārkārtīgi nepieciešama vairāku iemeslu dēļ:
Donavas deltas dabas resursu globālais nozīmīgums un nepieciešamība izmantot dažādus mehānismus, lai tos pareizi apsaimniekotu un cīnītos ar problēmām.
Vietējās sabiedrības un organizāciju centrālā loma veiksmīgā resursu apsaimniekošanā un DDBR attīstībā.
Pārāk zemais izpratnes līmenis par DDBR un dabas aizsardzības un saglabāšanas jautājumiem gan vietējā sabiedrības un organizāciju vidū, gan pat nacionālā un starptautiskā līmenī.
Iedzīvotāju negatīvais priekšstats par DDBRP.
Nepieciešamība uzlabot sabiedrības izglītības aktivitāšu koordināciju un izvēlēties prioritātes starp tām.
Iespēja izmantot DDBRP 10 gadu pastāvēšanas jubileju, lai piesaistītu sabiedrības uzmanību.
Plašākas priekšrocības, ko reģiona ilgtspējīgai sociālai un ekonomiskai attīstībai sniedz plašāka sabiedrības vides izglītības un apzināšanās.

Stratēģijas sagatavošana
Stratēģijas sagatavošanu finansēja Donavas deltas bioloģiskās daudzveidības projekts, kā arī to atbalstīja starptautiskā dabas aizsardzības un saglabāšanas veicināšanas programma Fauna & Flora International. Stratēģija tika sagatavota laika posmā no 1999.gada oktobra līdz 2000.gada maijam. Jāuzsver atsevišķi nozīmīgi aspekti stratēģijas sagatavošanā procesā:
Šī ir pirmā Sabiedrības vides izglītošanas stratēģija Rumānijā, kas tiek īstenota aizsargājamā teritorijā. Stratēģijas sagatavošanā tika iesaistīts plašs ieinteresēto personu loks. Sabiedrības un ieinteresēto pušu iesaistīšana ir palīdzējusi izveidot sabalansētu, efektīvu un pieņemamu stratēģiju. DDBRP ir sapratusi, cik nozīmīgi ir lēmumu pieņemšanā un politikas veidošanā iesaistīt ieinteresētās puses. Augstais iesaistīšanās līmenis ir palīdzējis mazināt konfliktus, mainīt attieksmi, veicināt sadarbību un izplatīt informāciju. Plašā pieeja sabiedrības vides apziņas veicināšanai nozīmē, ka tika iesaistītas arī dažādas organizācijas un mehānismi, lai paplašinātu sabiedrības izglītotību ne tikai par Donavas deltu, bet arī par citiem sociāliem un vides jautājumiem. Šis ir tikai pirmais solis plašākā sabiedrības iesaistīšanā, informācijas izplatīšanā un dialogos, joprojām daudz kas ir darāms, kā arī jāturpina veikt dažādi uzlabojumi.

Galvenie jautājumi
Sabiedrības vides apzināšanās stratēģija koncentrējas uz vairākiem galvenajiem jautājumiem, kas tika izvirzīti par prioritātēm, vadoties no iepriekšējās pieredzes darbā Donavas deltā (GEF projekti, DDI, BirdLife International utt.).

Divpadsmit pamatjautājumi ir:
1. Piesārņojums
2. Saprast, kādi bija DDBR izveidošanas iemesli
3. Sabiedrības priekšstats DDBRP
4. Ekonomiskās un sociālās grūtības, ar kurām jāsaskaras vietējiem iedzīvotājiem
5. DDBRP iekšējā komunikācija
6. Komunikācija starp DDBRP un vietējām ieinteresētajām grupām
7. Dažādas vietējās pārvaldes institūcijas, kas iesaistītas DDBR apsaimniekošanā
8. Vides izglītība un apzināšanās
9. Tiesību aktu interpretācija
10. Dabas resursu izmantošana
11. Tūrisma neizmantotais potenciāls
12. Vietējās kultūras un tradīciju saglabāšana

Mērķauditorija (ieinteresētās puses)
Dažādām grupām ir dažādas intereses Donavas deltā, kā arī atšķirīgas ietekmes uz to. Sabiedrības vides apzināšanās stratēģijai ir mērķis sasniegt pēc iespējas plašāku personu loku, tomēr ir svarīgi koncentrēties uz noteiktām pamatgrupām. Kritēriji, kas tika izmantoti, lai noteiktu, kuras ir pamata grupas.
Kādā līmenī ir grupas tiešā ietekme uz Donavas deltu:

Grupas iespējas ietekmēt Donavas deltu (vides, sociālā, ekonomiskā, politiskā vai likumdošanas ziņā)
Cik lielā mērā grupas priekšstati vai uzvedība ir jāmaina, lai varētu notikt efektīva DDBR dabas resursu aizsargāšana un saglabāšana.

 

Prioritāte Mērķa grupa
Visaugstākā Tūristi
Vietējā vara (visa likumdošanas un izpildvara, tai skaitā Tulcea pilsētas dome, pārvaldes institūcijas un politiķi)
Liela DDBRP (administratīvie un vadošie darbinieki)
Masu mediji (laikraksti, radio, televīzija)
Uzņēmēji un investori, kas darbojas DDBR
Bērni, studenti un skolotāji
Nacionālie un starptautiskie atbalstītāji un ziedotāji
Vidēja Vietējās nevalstiskās organizācijas
Speciālisti
Reliģiskās grupas
Tulcea pilsētas iedzīvotāji
Veci cilvēki
Maza Starptautiskie partneri
Nacionālā līmeņa grupas
   

Informācijas vākšana
Galvenie informācijas vākšanas veidi: sabiedriskās tikšanās un apspriedes, semināri, tikšanās, e-pasts, vēstules.

Komunikācijas veidi starp ieinteresētajām grupām
Donavas deltas biosfēras rezervāta pārvalde izstrādāja Darbības plānu, kurā aprakstītas nepieciešamās darbības, lai īstenotu Sabiedrības vides apzināšanās stratēģiju. Šīs darbības ir sagrupētas tā, lai atbilstu divpadsmit pamata jautājumiem. Darbības ir aprakstītas, izmantojot paziņojumus un informāciju, ko DDBRP sniegs ieinteresētajām grupām, lai uzlabotu komunikāciju starp šīm grupām, informācijas pieejamību un sabiedrības vides apziņu.

Katram paziņojumam ir noteikta mērķa grupa vai ieinteresētā puse. Katrai mērķa grupai ir nepieciešama atšķirīga pieeja informācijas nodrošināšanai un galvenās vēsts nodošanai. Šīs pieejas ir atspoguļotas darbības plānā.

   
Mehānisms Apraksts
Izdales materiāli Izdales materiālus ir viegli izstrādāt un tie nodrošina informāciju dažādām auditorijām vai vērš uzmanību uz īpaši nozīmīgiem jautājumiem.
Radio programmas Radio ir viens efektīvākajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu informāciju plašam personu lokam Donavas deltā, kā arī citām vietējām auditorijām un klausītājiem visā valstī. DDBRP izmanto radio ziņas un regulārās programmas, lai sniegtu informāciju, kas saistīta ar DDBR.
Informācijas lapas Dažām ieinteresētajām grupām ir nepieciešama plašāka informācija viegli pieejamā formā. Uzzinot par kādas grupas īpašajām interesēm, DDBRP sagatavo izsmeļošus informācijas materiālus, piemēram, vietējie iedzīvotāji vēlējās saņemt plašāku informāciju par makšķerēšanu un zvejniecību, bet tūristi vēlējās informāciju par transportu un citiem pakalpojumiem Donavas deltā. Informācijas materiālu saturs un forma atšķiras katrā gadījumā, atkarībā no apskatītā jautājuma un audiences, kurai tie domāti.
Preses relīzes DDBRP izdos masu medijiem domātas preses relīzes par tobrīd notiekošo un aktuālajiem jautājumiem. Preses relīzes galvenokārt ir domātas tiem medijiem, kuru lasītāji ir stratēģijas mērķauditorija.
Ziņojumi Nepieciešamajos gadījumos DDBRP gatavos detalizētus tehniskus ziņojumus par īpašiem jautājumiem. Šie ziņojumi parasti ir domāti īpašām organizācijām vai grupām un sniegs nepieciešamo pamatinformāciju par konkrēto jautājumu.
Tikšanās Personiskās tikšanās ir viens no DDBRP darbības pamata mehānismiem, kas nodrošina efektīvu un uz savstarpēju sapratni balstītu komunikāciju starp vietējām grupām. Īpaši daudz tikšanās tiks rīkotas starp DDBRP amatpersonām un vietējiem iedzīvotājiem.
E-pasts E-pasts ir nozīmīgs līdzeklis regulārai un efektīvai komunikācijai un informācijas izplatīšanai īpaši starptautiskā līmeņa ieinteresētajām grupām un grupām, kas regulāri un cieši sadarbojas ar DDBRP (piemēram, projektu sponsori, nacionālās un starptautiskās nevalstiskās organizācijas un citi partneri).
Sabiedriskās tikšanās Sabiedriskās tikšanās un apspriešanās ir nepieciešamas, lai radītu atvērtas diskusijas starp dažādām grupām, piemēram, starp vietējiem uzņēmējiem un iedzīvotāju pārstāvjiem. Šādas tikšanās nozīmē personiskāku informācijas apmaiņu, kā arī diskusijas starp dažādiem sektoriem, kas nav iespējamas izmantojot citus informācijas apmaiņas mehānismus.
Preses konferences Preses konferences ir efektīvs veids, kā nepastarpināti sniegt informāciju masu medijiem, kā arī diskutētu par īpašiem jautājumiem ar vairākām grupām vienlaicīgi.
Raksti laikrakstos Raksti avīzēs ir papildus mehānisms plašākas auditorijas sasniegšanai gan vietējā, gan nacionālā līmenī.
TV programmas TV programmas par DDBR nozīmīgiem jautājumiem ir papildus veids kā sasniegt lielu auditoriju vietējā un nacionālā līmenī.
Vēstules Vēstules ir efektīvs veids, kā īpašām personām vai grupām sniegt informāciju par gaidāmajiem notikumiem.
Semināri Semināri tiek rīkoti samērā mazām grupām, lai dziļāk pārrunātu īpašus jautājumus. Tie galvenokārt tiek izmantoti apmācībām un lai pārrunu ceļā vienotos par kopēju viedokli nozīmīgos jautājumos.
DDBRP mājas lapa Mājas lapa ir veids, kā izplatīt informāciju nacionālā un starptautiskā līmenī, īpaši informāciju par Donavas deltas nozīmīgumu, kā arī, lai dalītos DDBRP pieredzē deltas apsaimniekošanā. Mājas lapa ir efektīvs veids kā izplatīt informāciju starptautiski un popularizēt DDBRP darbu ārpus Rumānijas.
Vietējie un nacionālie notikumi Vietējie un nacionāla līmeņa notikumi Donavas deltā sniedz labu iespēju DDBRP sasniegt plašāku auditoriju. Sākumā varētu tikt izmantoti notikumi, kas organizēti ar citu mērķi (piemēram, makšķerēšanas svētki, DDBRP 10 gadu jubileja). Eiropas un starptautiska līmeņa pasākumi ir jāizmanto, lai parādītu Donavas deltas globālo nozīmi.


Donavas deltas karte