Ilgstspējīgs tūrisms

 

 

Ilgtspējīga tūrisma stratēģija

 

Kaut arī mērķis – ilgtspējīgs piekrastes tūrisms – ir skaidrs, tomēr nepastāv viena standarta recepte tā īstenošanai dzīvē. Lai ilgtspējīga tūrisma attīstīšana notiktu racionāli un koordinēti, ir nepieciešama ilgtspējīga piekrastes tūrisma stratēģija un darbības plāns. Visu ieinteresēto grupu iesaistīšana plāna izstrādē ir labs ieguldījums vietējā ilgtspējīgā attīstībā.




Jāīsteno šādi soļi:

1. Pašreizējās situācijas analīze
Viens no stratēģijas priekšnoteikumiem ir visas esošās informācijas un zināšanu apkopošana.

Ir jāņem vērā:

  • Konkrētajam apvidum iepriekš izstrādātās tūrisma vadības vai tamlīdzīgas stratēģijas (Ko no esošā var izmantot? Kas no tā ir realizēts? Ko var mācīties?)
  • Ieinteresēto pušu analīze (Kurš ir ieinteresēts ilgtspējīga tūrisma attīstībā? Kas ir galvenie aktieri?)
  • Fakti un skaitļi par vietēju izglītības sistēmu, ekonomiku un sociālo struktūru
  • Anekdotiska pieredze un tradicionālās zināšanas

Informācijas vākšanai var izmantot sekojošās metodes:

  • Sarunas ar ieinteresētajām pusēm
  • Aptaujas anketas, kas tiek izplatītas un savāktas, izmantojot e-pastu, faksu vai personiskas tikšanās, ir noderīgas, lai savāktu standartizētus datus un veiktu statistisku analīzi
  • Uzaicinājumi uz fokusa grupu tikšanos (piemēram, par vides izglītību, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas programmām, labu pārvaldību un zvejniecību)
  • Literatūras pētījumi vietējā bibliotēkā un internetā


2. Stratēģijas izstrāde
Ilgtspējīga tūrisma stratēģija ir balstīta uz informāciju, kas savākta, veicot 1.soli (sk.augstāk). Stratēģijas izstrādes ietvaros ir jānosaka prioritārie jautājumi, jāidentificē visas ieinteresētās grupas, jāapzina potenciālie mērķi un metodes, ar kurām tie tiks sasniegti.

Stratēģijas izstrāde var ietvert:

  • To piekrastes ainavu vai biotopu aizsardzību, kuri padara apvidu īpaši pievilcīgu vai arī ir aizsargājami saskaņā ar dabas aizsardzības likumdošanu
  • Reģionam specifisko ekonomikas sektoru attīstību, kas var tikt saistīti ar tūrisma sektoru (piemēram, īpaši ēdieni vai rokdarbi)
  • Ieņēmumu palielināšanu no tūrisma industrijā veiktajām investīcijām
  • Neatkarīgas kultūras attīstības nodrošināšanu reģionā utt.


3. Darbības plāns
Darbības plāns nosaka stratēģijas īstenošanai nepieciešamos soļus un risina dažādus praktiskus jautājumus, piemēram: kuras organizācijas risinās kurus jautājumus, kādā laika posmā un ar kādiem līdzekļiem, izmantojot kādus resursus?

Tā kā darbības plāns ir jāpieskaņo reģionālajiem apstākļiem, nepastāv viens standarta plāns. Tomēr ir atsevišķas darbības, kuras ir jāiekļauj katrā darbības plānā:

  • Administrācija: piemēram, sadarbības veicināšana starp dažādiem sektoriem, kā arī starp sektoriem saskaņotu attīstības modeļu radīšana; vietējās sabiedrības iesaistīšana tūrisma politikas izstrādē un lēmumu pieņemšanā
  • Sociāli-ekonomiskais sektors: piemēram, vietējās pārtikas un vietējo būvmateriālu iegādes veicināšana; vietējo ražotāju sadarbības tīkla izveide, lai uzlabotu produktu mārketingu; jaunu produktu radīšana, lai apmierinātu tūristu vajadzības, utt.
  • Vide: piemēram, vides standartu ieviešana un uzlabošana (piemēram, sekojošās jomās: troksnis, dzeramais ūdens, ūdens peldvietās, notekūdeņu attīrīšana utt.); apdraudēto biotopu noteikšana un aizsardzība; buferzonu veidošana ap īpaši jūtīgām dabas zonām; vidi apdraudošu sporta veidu aizliegšana riskam pakļautās zonās; stingras ietekmes uz vidi novērtējuma un stratēģiskā vides novērtējuma procedūras, kas jāpiemēro visiem ar tūrismu saistītiem projektiem un programmām
  • Zināšanas: tūrismā strādājošo izglītošana par vēsturiskā mantojuma vērtību; aizsargāto teritoriju pārvaldes darbinieku apmācība; vietējo iedzīvotāju vides apziņas un izpratnes palielināšana; apmeklētāju informācijas programmas ieviešana (iekļaujot arī vides informāciju)

AtpakaļTālāk