Programma ir apstiprināta, un tagad tā ir jāīsteno. Tas nozīmē, ka programmas funkcionēšanai ir jāizpilda kalendārie plāni.
Plāna izpildePlāna izpilde šajā gadījuma nozīmē, ka jāievieš struktūras, kas bija paredzētas IPZP programmā, un kas ir nepieciešamas tās veicināšanai.Var izdalīt sekojošos struktūras tipus:
FunkcionēšanaIPZP programmas funkcionēšanai ir jāsāk sniegt vēlamos rezultātus, ja sagatavošana bija laba un pamatīga. Taču pārvaldīt sarežģītu un atkārtoto procesu, kāds ir IPZP, nav vienkāršs uzdevums. Atgriezeniska saite, saņemta no monitoringa un novērtēšanas programmām var vest pie izmaiņām esošajā programmā un jaunie interešu konflikti var izraisīt negaidītās problēmas. |
EKO-KASTELAS LĪČA PROJEKTS Lai īstenotu ar Eko Kastelas līča projektu saistītos projektus, bija nepieciešams veikt dažādus sagatavošanās darbus. Šie darbi bija gan institucionāla, gan finansiāla, gan tiesiska rakstura: Institucionālie sagatavošanās darbi
Finansiālie sagatavošanās darbi
Politisku problēmu dēļ aizkavējās Integrētā ekoloģiskā projekta īstenošana, bet 1996.gadā tika sasniegti pirmie rezultāti projekta pirmā posma īstenošanai tika saņemti divi aizdevumi no ERAB un Pasaules bankas. Būvniecības darbi sākās 1999.gadā. Pašreiz Eko-Kastelas līča projekts piedāvā pasākumus notekūdeņu jautājumu risināšanai, kā arī ūdens apgādes nodrošināšanai. Tā rezultātā ne tikai tika uzlabota ūdens apgāde, bet dotas iespējas plašākām ekonomiskām aktivitātēm, kas nozīmē ūdens patēriņa palielināšanos un tātad arī lielākus ienākumus ūdens pakalpojumu nodrošinātājiem, kas tiem sniedz kredītu atmaksai nepieciešamos līdzekļus. Nauda kredītu atmaksai tiek iegūta no par 25% augstākas krāna ūdens cenas. Kopējā projekta vērtība ir aptuveni 150 miljoni eiru, un projektu bija paredzēts beigt 2003.gada beigās. Tiesiskie sagatavošanās darbi |
Konfliktu pārvaldībaGalvenais jautājums IPZP programmas funkcionēšanā ir interešu konfliktu risināšana.Pētījumā (Cicin98) vairāk, nekā 85 procenti respondentu norādīja, ka konfliktu risināšana bija ļoti un vidēji svarīga IPZP programmās. Lai šos konfliktus atrisinātu, ir jāapzinās to cēloņus un sekas, nodibināt caurspīdīgu metodoloģiju risinājuma (lēmuma) rādīšanai un jābūt spējai ar atbilstošiem līdzekļiem piedāvāt kaut ko pretī negatīviem efektiem, ko piedāvātā piekrastes resursu izmantošana var izraisīt citiem lietotājiem. Var parādīties vertikālie konflikti, t.i. starp dažādu līmeņu lietotājiem, un horizontālie konflikti, t.i. starp viena līmeņa lietotājiem dažādos sektoros. Pirmo piemērs ir konflikts starp valsts iestādēm, kas vēlas nodibināt dabas aizsardzības teritoriju valsts dabas aizsardzības politikas kontekstā, un vietējo kopienu, kas vēlas investēt rūpniecības attīstībā ienākumu paaugstināšanai vietējiem iedzīvotājiem. Otro piemērs ir konflikts starp cilvēkiem, kas iegūst smilti no pludmales jaunu māju celtniecībai iekšzemē, un cilvēkiem, kas dzīvo tuvu krastam, kas pretojas smilts ieguvei, jo viņu mājas apdraud erozija. Lai atrisinātu lielākus konfliktus, IPZP programmām ir jānodibina arbitrāžas sistēma. Šādai sistēmai skaidri jādefinē metodoloģija konfliktu risināšanai un risinājuma rādīšanai. Šeit var izdalīt administratīvās un likumdošanas procedūras. Administratīvās procedūras balstās uz visu pušu velmi sadarboties. Katram konfliktam, var izveidot tā vajadzībām atbilstošu procedūru. Piemēram, var tikt izveidota speciāla rīcības grupa (komisija vai zinātnieku grupa), lai meklētu konkrētās problēmas risinājumu. Var izveidot politisko dialogu, lai savestu kopā konfliktējošās puses un ar neatkarīgās personas (vidutāja) vadību apspriest risinājumus. Arbitrāžas procedūru var uzsākt situācijā, kur nav iespējams atrast risinājumu pārrunu veidā. Ja nekas nedod rezultātu, ir jāizmanto juridiskās procedūras, lai īstenotu risinājumu. Šīs procedūras prasa laiku un naudu un tāpēc no tām vajadzētu izvairīties. |
Konfliktu risināšana |